Metnimizi Anlayalım
METNİMİZİ
ANLAYALIM (YUNUS EMRE – TİYATRO [249-256])
1. Hoca Ahmet Yesevi, Mevlânâ, Yunus Emre, Kaygusuz Abdal, Hacı Bayram Veli gibi şahsiyetlerin bu kadar çok sevilmesinin gerekçelerinin ne olabileceğini okuduğunuz Yunus Emre adlı oyundan hareketle Yazınız.
Bu isimler, insanlara nasıl yaklaşmaları gerektiğini,
insanları nasıl ikna edebileceklerini çözümlemişler ve onları sevmeyenlere bile
kendilerini sevdirmişler.
2. Okuduğunuz Yunus Emre adlı oyuna göre toplumun barış ve huzur içinde yaşaması için insanlara düşen görevler nelerdir? Yazınız.
İnsanlar barış ve huzur içinde yaşamak
istiyorlarsa önce kendilerinin farkına varmalılar. Kinin ve kötü sözlerin hiç
kimseye faydası olmadığını anlamalı ve ona göre bir tavır takınmalılar.
3. Türkler şair ruhlu bir millettir. Bu nedenle Türk insanının İslamiyet’i şiirler yoluyla öğrenebileceği hususu, Yunus Emre gibi gönül insanları tarafından her zaman ön planda tutulmuştur. Okuduğunuz metinden bu durumu örnekleyen dizeleri belirleyiniz. Bu dizeler metnin anlatımına nasıl bir katkı sağlamıştır? Yazınız.
“Bana namaz kılmaz diyen,
Ben kılarım namazımı.
Kılarisem, kılmazisem,
Ol, Hakk bilir niyazımı.”
Bu dizeler ile Yunus Emre bizlere
birbirimizin imanını sorgulamamamızı ve yaptıklarımızın Allah tarafından
görüldüğünü anlatmış. Kuru kuru sadece Yunus Emre’nin bunu savunduğunu söylemek
yerine onun kaleminden alınan bu dizeler anlatıma renk katmıştır.
4. Hayatta bir şeylere ulaşabilmek için belirli bir çaba ve süreç gerekir. Okuduğunuz metinde Yunus Emre nasıl bir çaba göstermiştir? Benzer durumları hayatınızdan örnekler vererek açıklayınız.
Yunus Emre dergaha odunları özenler seçerek getirir, şiirler yazar, kendini geliştirir ve böylece birçok insana İslam’ı sevdirir. Hayatımdan örnek verecek olursam bende iyi bir geleceğim olsun diye ders çalışıyorum.
5. Türklerin, İslamiyet’i kabul etmeleriyle birlikte İslamiyet’in sevgi ve saygı kültürü pek çok şair tarafından işlenmiştir. Şiirlerinde bu duygu ve düşünceleri işleyen Yunus Emre çağlar aşan bir üne kavuşmuştur. Okuduğunuz oyunun sonunda yer alan Yunus Emre’nin "Gelin tanış olalım / İşi kolay kılalım / Sevelim sevilelim / Dünya kimseye kalmaz..." sözünden ne anlıyorsunuz? Bu düşünceyi düstur edinmek günlük hayatta size neler kazandırır? Yazınız.
Dünyada kimsenin sonsuza kadar
kalmayacağından insanları sevmemiz gerektiğini anlatır. İnsanları sevmek bizi
depresyon tarzı psikolojik rahatsızlıklardan, gereksiz tartışmalardan uzak
tutar bundan dolayı da toplum huzurunu sağlamak açısından iyi bir adım olabilir.
6.
a) Yunus Emre adlı tiyatro eserinin yapı
unsurlarını Çalıkuşu adlı romanın yapı unsurlarıyla karşılaştırınız.
z |
YUNUS EMRE |
ÇALIKUŞU |
OLAY ÖRGÜSÜ |
1.
Yunus Emre Hacı Bektaş’ın yanına buğday almaya gider. 2
. Hacı Bektaş sorar “buğday mı, nefes mi?” Yunus Emre buğdayı seçer. 3
Yaptığı yanlışı anlayan Yunus Emre, Hacı Bektaş’tan özür diler ve nefesi
seçer. 4.
Yunus Emre Tapduk Emre ile çalışır ve birçok şiir yazarak insanların gönlünü
fetheder. 5.
Huy Ata onu öldürmek ister ama bulamaz ve sonra zaman geçince onu sevmeye başlar. 6.
Onu kıskanan Molla Kasım bir gün onun
şiirlerinin bir kısmını yaka, geri kalanları ise ırmağa atarken Yunus Emre
gelir ve onunla konuşur. 7 Molla
Kasım, Yunus Emre’nin konuşmasından çok etkilenir ve ondan özür diler. |
1.
Feride ve
Kamran nişanlanır. 2.
Feride Kamran’nın
başka birine evlilik sözü verdiğini öğrenip evi terk eder. 3.
Anadolu’nun
çeşitli köylerinde öğretmenlik yapmaya başlar. 4.
Köylerden birinde
bir kız çocuk evlat edinir. 5.
Çocuğuyla birlikte
sürekli olarak okul değiştirmek zorunda kalır. 6.
Babası gibi
gördüğü Hayrullah Bey ile yeni bir okulda karşılaşır. 7.
Hayrullah Bey
onunla koruma amaçlı nikah kıyar. 8.
Bir süre
geçince kızı Munise ondan sonra ise Hayrullah Bey vefat eder. 9.
Hayrullah Bey’in
vasiyeti üzerine evine geri dönen Feride ve Kamran barışır ve tekrar
birbirlerine kavuşurlar. |
KİŞİLER |
Hacı Bektaş, Yunus Emre, Molla Kasım, Tapduk Emre, Sarı İsmail, Bal Kız, Gül Kız, Huy Ata, Yalkın |
Feride, Kamran, Münevver, Munise, Hayrullah Bey, Yusuf, Müjgan, Besime teyze, Seyfettin, Ayşe, Hatice, Sör Aleksi, Fatma, |
ZAMAN |
Yunus Emre’nin yaşadığı dönem |
20. yüzyıl başları |
MEKAN |
Tapduk Emre’nin
dergahı, Hacı Bektaş’ın dergahı. |
İstanbul, Bursa, İzmir,
Çanakkale |
ANLATICI |
3. kişi |
1.kişi(günlüklerde), 3. Kişi |
BAKIŞ AÇISI |
İlahi bakış açısı |
Kahraman bakış açısı(günlüklerde), ilahi bakış açısı |
KONU |
Başta yanlış
kararlar alan Yunus Emre’nin bu kararından dönerek yazdığı şiirler ve
davranışları ile insanların gönlünü fethetmesi. |
Sevdiği tarafında aldatılan
Feride’nin evini terk ederek Anadolu’da öğretmenlik yapmaya başlaması ve yılar
sonra sevdiği ile tekrar kavuşması. |
TEMA |
Yunus Emre
hatasının ardından insanlara İslam’ı, şiirleri ile sevdirmesi. |
Feride ve Kamra’nın
aradan yıllar ve farklı insanlar geçmesine, rağmen bitmeyen aşkları. |
b) İki metin arasındaki yapı farklılığının gerekçeleri
neler olabilir? Yazınız.
Romanlar insanların hayal gücüne bırakıldığından daha
detaylı bir anlatım, tiyatroda ise daha diyalog ağırlıklı, betimlemeye pek yer
verilmeyen bir anlatım olduğundan yapısal bir farklılık olabilir.
9.
a) Çalıkuşu adlı romanla Yunus Emre adlı
tiyatroyu üslup özellikleri bakımından karşılaştırınız. Benzer ve farklı
yönlerini yazınız.
Tiyatrolar insanlar izlesin diye yazılıyor fakat romanlar
insanlar okusun diye yazılıyor bundan dolayı arada bir üslup farkı olabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder